Велоподорож поблизу Знам’янки

Що можна подивтись поблизу Знам’янки, та ще й встигнути на електричку чи потяг?

Велоподорож поблизу Знам’янки: початок

Знам’янка – містечко неподалік Кіровограду, уже Кропивницького  і Олександрії, великий залізничний вузол, все життя міста крутиться навколо залізниці. Майже з будь-якого великого міста України сюди можна доїхати залізничним транспортом, та і автобусом не проблема.  З Черкаської ж області сюди ходять 5 пар електричок і потяги.
То ж починався мій маршрут із залізничного вокзалу, до речі поруч і автобусна станція, 15 хвилин і я вже в першому селі Петрово. Вказівник з траси привів мене до цієї церкви. На вигляд церква новобуд.
Велоподорож поблизу Знам'янки
Проїзжаю приміське село Петрове прямуючи в сторону села Мошорино.
Мошорино
Біля села Мошорине, на хуторі Припутні, який покинули мешканці під час Голодомору, жив і помер Семен Климовський, автор знаменитої пісні «Їхав козак за Дунай».  Минаючи посадки ґрунтовими дорогами їду далі…
Мошорино

Велоподорож поблизу Знам’янки: Світлопіль

Наступна зупинка в селі Світлопіль. Його головну атракцію видно ще здалеку бо стоїть вона на пагорбі.
Світлопіль
Село маленьке, там всього 270 чоловік мешкає. В селі знаходиться водосховище на річці з цікавою назвою Бешка.
Світлопіль
За розповідями місцевих в церкві в радянські часи була і комора і зерновий склад, а потім і склад хімікатів.
Світлопіль
Один чоловік розповідав як в дитинстві лазив по баням церкви і схопившись за цеглину, яка висунулась і впала, по усім законам фізики мав впасти назад, та якась невідома сила, наче рукою штовхнула його вперед. Один же хлопчак зірвавшись став інвалідом і пересувається тепер у візку.
Світлопіль церква
Церкву облюбували голуби, їх тут безліч, ці круги їхня робота.
Світлопіль церква
Вітер гуляє приміщеннями. Не збереглось ані фресок, ані інших прикрас. Місцями сітни побілені.
Світлопіль церква
Цегляні стіни збереглися добре, але ні бань, ні вікон, ні дверей не лишилося.
Світлопіль церква

Не менш цікава подорож   10 найвідвідуваніших постів за 2 роки

Велоподорож поблизу Знам’янки: стара Нова Прага

Далі прямую на Нову Прагу. Церкву ще довго видно позаду. До Нової Праги можна проїхати як грунтовою дорогою навпростець так і трасою навкруги. Я трохи збився то ж поїхав навкруги.
Світлопіль церква
Нова Прага селище в Олександрійському районі Кіровоградської області. До речі обласний центр вже Кропивницький, а область згідно Конституції України Кіровоградська. Про історію селища краще вікіпедія розкаже, а я покажу трохи вулиць і будівель селища.
При в’їзді зі сторони Світлопілля увагу привертає діжка біля їдальні якогось підприємства
Нова Прага
І незвичайний центральний будинок культури, матеріал схожий на армянський туф.
Нова Прага
Далі по маршруту парк де стоїть пам’ятник на честь маневрів російської армії і приїзду російського імператора, що відбувалися поблизу Нової Праги у 1888 році. Закладений у 1888, відкритий у 1893 році. Архітектор – О. Бернардацці.
Нова Прага
А  в 2014 році трохи підправлений місцевими жителями.
Нова Прага
Власне, пам’ятник цей пов’язаний з гарнізоном, що і дав назву цьому містечку. Можливо тому цей об’єкт і дійшов до нас майже в колишньому стані. А ще, він є найдавнішим пам’ятником олександрійського району.
Нова Прага
На жаль не все вдалось побачити і сфотографувати.
Нова Прага
Зразки архітектури ХІХ століття. Схожі будиночки можна побачити в багатьох українських містах.
Нова Прага
Патріотична стіна поряд з старою забудовую
Нова Прага
Але час і нинішні реалії не сприяють збереженню старих будинків.
Нова Прага
І вони потрохи руйнується.
Нова Прага
Торгові ряди на площі біля центру.
Нова Прага
Центральна вуличка з іншого ракурсу.
Нова Прага
На жаль, через брак часу не все вдалось подивитись, а тому далі буде те що я не побачив.

Фото і текст взяті на сайті mandrivnik.wordpress.com
Після огляду парку, я проїхався навколишніми вуличками, фотографуючи старовинні будинки. Серед інших оригінальністю форм вирізнилася лікарня з круглими вікнами і гострими верхами на краях, що більш характерно для хоббітівських хатинок, а не для місцевих будинків.
Нова Прага
Поруч з лікарнею знайшов могилу земському лікарю П.Е. Вострікову.
Нова Прага
Також доволі примітним виглядає особняк полковника Драгальова з двоповерховим флігелем.
Нова Прага
Неподалік вражає колишньою пишністю старенька школа.
Нова Прага
Виїжджаю з Нової Праги в напрямку Знам’янки і шкодую що багато історичних будівель не знайшов.
Нова Прага

Не менш цікава подорож   Новомиргород

Велоподорож поблизу Знам’янки: декомунізація і вузькоколійка

Біля селища Димитрове, яке 12 травня 2016 року Верховна Рада України перейменувала  на Олександрійське, повертаю наліво. На трасі добре видно залишки залізниці, але не простої, а вузькоколійної. Залізниця ця кар’єрна, частково двохпутна і вузькоколійна. Ширина колії 914 мм. Побудована в 1960-х роках і  відразу ж  електрифікована. З’єднувала вона  кар’єр, де видобувалося буре вугілля, з розташованою в Димитровому ТЕЦ. Частина вугілля також йшла на перевантаження на широку колію і вивозилася по під’їзній гілці на Олександрію. Вузькоколійка була електрифікована постійним струмом напругою 1400В. Більше можна прочитати про неї тут, тут і ще тут. Перших років п’ять працювали трофейні німецькі електровози, потім надійшли нові, EL3 заводу «Ганс Баймлер». У кращі 1980-і роки на залізниці працювало 16 машин і 100 вагонів виробництва Польщі та НДР. Частина з них в 1990-х роках пішла в Керч на Камиш-Бурунський залізорудний комбінат.
До червня 2005 р вузькоколійка закрита і розібрана. Тоді ще збереглось депо з трьома корпусами електровозів і 5 вагонів.
Я ж у вересні 2016 року побачив тільки тунель і залишки насипу. Зараз навіть і не скажеш наскільки цікава тут була вузькоколійка.
Нижче опублікую пару світлин  які передають унікальність цієї гілки, для справжніх поціновувачів залізничного транспорту. Фото взяті з сайтів посилання на які були подані раніше.
Дмитрове
Димитрове вузькоколійка
Димитрове вузькоколійка
Димитрове вузькоколійка

Не менш цікава подорож   Кіровоградський дендропарк

Велоподорож поблизу Знам’янки: занепад буровугільної промисловості

Розумію, що на електричку можу і не встигнути, але вирішую все таки поїхати в селище Новоселівка, яке до декомунізації називалось неоригінально Комінтерн  щоб глянути на Морозівський вугільний розріз. Хоча і зараз перейменували його без фантазії зовсім.

Колись цей район можна було назвати маленьким Донбасом – тут відкритим способом і шахтним добувалось вугілля, але не чорне, а буре. Але 90-ті і нульові внесли свої корективи…  Грунтові води поступово затоплюють розробки, з кожним роком вода все вище. На фото внизу вид на Морозівський вугільний розріз з околиці села Комінтерн (Новоселівка)

 Комінтерн (Новоселівка)

В 2013 році довелось побувати біля села Пантаївка, де самі шикарні види на розріз. Правда охорона була не дуже привітлива і натовп туристів і фотографів її не дуже радував. Лякали донецькими і що зараз нам буде капець.
Так як нічого інформативного зняти не вдалось тож нижче фото тих кому вдалось.
Морозівський вугільний розріз
Морозівський вугільний розріз
Морозівський вугільний розріз
Морозівський вугільний розріз

Швидко подивившись на Морозівський вугільний розріз я помчав до Знам’янки щоб встигнути на електричку до ст. ім. Шевченка, яка добре стикувалась з дизелем на Черкаси. Було відчуття що не встигну… Але після Пантаївки і до самої Знам’янки дорога була неначе не в Україні – свіже покладений асфальт і попутній вітер сприяли встиганню на електричку. У вагоні аж до самої Сміли я їхав один…

Традиційно трек із Страви

В Кіровоградській області є що подивитись:

Кіровоградський дендропарк
Чорний ліс
Новомиргород
Златопіль
Каскади

Повернутися на головну сторінку

Comments

comments